Carole Lamarque: Hoe zet ik mijn boek in de kijker? Is influencers marketing de oplossing?

Carole Lamarque: Hoe zet ik mijn boek in de kijker? Is influencers marketing de oplossing?

Uitgevers doen vaak zeer grote inspanningen om een recensie van hun boek in een krant of tijdschrift te krijgen. Maar tegelijk verschijnen in de geschreven pers steeds minder recensies en neemt de invloed van de geschreven pers af. Bloggers en andere communicators op sociale media nemen aan belang toe. Uit het lees-, leen- en kooponderzoek dat Boek.be enkele jaren geleden liet uitvoeren blijkt dat de mening van vrienden de belangrijkste reden is waarom mensen een boek kopen. Influencers marketing speelt hierop in. Carole Lamarque heeft op dit terrein haar sporen verdiend. Boek.be nodigt haar uit op Book Ville 2016 als key note om haar ervaringen rond influencers marketing te delen met de boekensector.

Wie is Carole Lamarque?

Carole Lamarque heeft een stevige track record op het vlak van omgaan met disruptieve markten, gaande van Telenet (Yelo) over telecom (Proximus) en retail (Zalando). Zij is een marketing expert met grote ervaring op het vlak van Influencer Marketing als sleutel voor een succesvolle toepassing in bestaande markten.

Wat is influencers marketing?

Influencer marketing is geen community marketing en geen stakeholder management. Een influencer is niet altijd een ambassadeur van je merk. Een Influencer actieplan zorgt ervoor dat een kleine groep mensen (5 à 10) je boodschap delen met hun bredere community (duizenden mensen). Een ambassadeur is per definitie al positief over je merk, een influencer zeker niet altijd. Hij kan wel interesse opwekken rond het thema. Influencer marketing is en zal een belangrijk onderwerp blijven, zolang de invloed van de mondige consumenten de kracht van merken wijzigt. Merken zullen nooit in staat zijn om échte relaties te bouwen met consumenten, merken zijn namelijk geen mensen. “Consumenten die aanbevelingen krijgen van andere klant hebben een retentiegraad die 37% hoger is,” volgens Deloitte. Een influencer heeft een eigen bereik (reach), een eigen publiek, dat ontvankelijker is voor zijn of haar ideeën en aanbevelingen. De waardering van zijn mening is hoger dan die van boodschappen uit klassieke advertenties.

Influencers hebben een veel hoger niveau van vertrouwen bij hun lezers, een vertrouwen dat wezenlijk onmogelijk is voor een merk om na te streven. Deze sterke band kunnen zij echter wel voor jouw merk smeden en je het merk helpen om deze geloofwaardigheid op te bouwen.

Zij kunnen je helpen om de content te produceren die écht voldoet aan de behoeften van uw consument, omdat ze net zo dicht bij de realiteit en mensen staan. Door met hen samen te werken, ben je in staat om de boodschappen rond je merk uit te dragen op de juiste manier, op het juiste moment, en dit ook nog eens aan de juiste mensen.

Maar hoe doe je dat met boeken en met auteurs? Welk stappenplan moet je volgen? Hoe maak je een structureel plan op rond influencers marketing? Dit en nog veel meer verneem je op Book Ville 2016.

Lees meer