Uitgelezen: Influencers – Carole Lamarque – De definitieve gids voor influencer marketing?

Influencer marketing is als aparte marketingdiscipline nog jong. Carole Lamarque waagt, gedeeltelijk met succes, een poging om het vakgebied tussen twee kaften te vangen.

Influencer marketing. Iedereen heeft het erover, maar een vast deel van de online mix is het nog niet. Wat is het eigenlijk? Wat kun je ermee bereiken? En hoe pak je het aan? Het was tijd de antwoorden op deze vragen eens overzichtelijk tussen twee analoge, papieren kaftjes te stoppen. Carole Lamarque heeft met Influencers die uitdaging aangenomen.

Valse start?

Het is een handzaam, uitnodigend vormgegeven boek geworden dat niet alleen voor marketeers en ondernemers bestemd is, maar ook voor ambitieuze influencers. Af en toe staat er een dus stukje ‘spiegelbeeld’ in het boek: een stuk roodgedrukte tekst die het perspectief van de influencer weergeeft. Maar het boek begint niet best. Lamarque noemt een aantal indrukwekkende en belangrijke cijfers. 28 procent van de online tijd wordt besteed aan sociale media lezen we. 90 procent van de mensen leest online reviews voor ze een product kopen. En nog wat cijfers over native advertisinguser generated content en persoonlijke aanbevelingen. Overigens worden al deze cijfers, en dat zien we wel eens anders, netjes onderbouwd in voetnoten.

Indrukwekkend. Of toch niet?

Dan lees ik: “Deze indrukwekkende cijfers zijn het gevolg van het unieke, innovatieve karakter van influencer marketing.” Dat is, met alle respect, gewoon niet waar. De indrukwekkende opmars van social media en de daarbij behorende ontwrichting van de klantreis is weliswaar een belangrijk (en al vrij uitputtend beschreven) fenomeen, maar het is eerder de voedingsbodem voor influencer marketing geweest dan het ‘gevolg’ ervan. Dit, samen met het gebruik van jargon en semi-Engels (“word of mouth op steroïden”, “in tandem werken”) maakte dat ik dacht dat ik weer eens te maken had met zo’n hip vormgegeven, maar slordig in elkaar gedraaid bundeltje blogposts zoals je ze veel ziet in marketingboekenland. Dat viel gelukkig mee.

Is niet contentmarketing?

Wat niet meevalt, is het afbakenen van het onderwerp influencer marketing. Je merkt aan het boek dat dat Lamarque ook niet helemaal lukt. Ik snap dat goed, want waar houdt je reguliere content- en socialmediastrategie op en waar begint influencer marketing? Regelmatig worden er in dit boek dus dingen over contentmarketing uitgelegd die elders al heel vaak zijn uitgelegd. En dat is jammer, want Lamarque heeft zichzelf een krappe 140 pagina’s gegeven om alle essentiële kennis over influencer marketing te bundelen.

Influencer persona’s en ander lekkers

Het echte lekkers zit in de hoofdstukken 2, 4 en 8. Hoofdstuk 2 schetst het influencerslandschap en geeft aanwijzingen bij het vinden van influencers die bij je merk en doelstellingen passen. Heel handig is de indeling van influencers in persona’s. Als je weinig ervaring hebt met influencer marketing, heb je nogal de neiging om in cliché’s te denken.

Bij consumentenartikelen denk