Vijf mythes over influencer marketing ontkracht

De consument is reclamemoe. Via influencers op social media spreek je nog wel de mensen aan die je via klassieke media niet bereikt. Maar hoe doe je dat? Vijf mythes ontkracht.

Het communicatiemodel van influencer marketing is dat van één-naar-velen. Via het Twitter-account van één persoon lezen duizenden volgers bijvoorbeeld wie de beste bakker van de stad is. Die aanpak werkt omdat sociale media een enorme impact hebben op de aankoopbeslissing.

‘Influencer marketing is geen traditioneel marketingdomein. Maar het verdient vandaag wel een plaats in je marketing- en mediamix’, stelt Carole Lamarque in haar nieuwe boek Influencers. Met concrete cases toont ze aan dat influencers marketing werkt en weerlegt ze de begrijpelijk weerstand ertegen.

Mythe 1: je moet influencers betalen

Taylor Swift en Justin Bieber worden effectief betaald door de brands die ze promoten op social media. Maar er zijn ook ‘micro-influencers’ die een kleiner bereik compenseren met enthousiasme om de aangereikte content van hun favoriete merk te delen met een relevant nichepubliek. Denk maar aan de fervente wielerliefhebbers die materiaaltips delen met hun volgers op Facebook.

Mythe 2: in kleine markten bereik je te weinig mensen

Celebs hebben op social media soms tientallen miljoenen volgers. In België haa