Consumentgerichte technologie als onderdeel van Innovatieve Marketing in Retail & Gastvrijheid

Consumentgerichte technologie als onderdeel van Innovatieve Marketing in Retail & Gastvrijheid

Door een nieuwe Innovatieve Marketingstrategie te proberen uitvoeren in retail, kunnen marketeers nieuwe consumentbehoeften tegenkomen zoals productaanpassingen, of kwaliteit en snelheid van service en betaling. Hieronder staan enkele voorbeelden hoe zij experimenteren met retail-technologie en hoe dit hen helpt met het bereiken van hun strategische doelen.

Rebecca Minkoff-winkel in Soho, NYC

Strategisch doel: Aangename, gedifferentieerde, interactieve ervaringen aanbieden aan hun klanten en deze beter helpen om makkelijker modeartikelen te groeperen.

Rebecca Minkoff is een partnerschap aangegaan met eBay om interactieve, verbonden kleinhandelszaken te ontwerpen. Hierbij combineerden ze het beste van retail met e-commerce voor een unieke en technologisch ontwikkelde shopping ervaring.

In haar winkels kunnen klanten thee, espresso of water bestellen om te drinken terwijl ze shoppen. Ze kunnen hun voorkeur selecteren en hun telefoonnummer invoegen in de verbonden muur, gelijkaardig aan een grootschalige touchscreen waar ze kunnen swipen en alle producten die in-store opgesteld staan kunnen bekijken, een verkoper om hulp kunnen vragen en producten kunnen proberen via een functie in de spiegel. De interactieve paskamers identificeren elk item dat een klant binnenbrengt via een sensor dat een code herkent van een RFID-tag dat aan elk kledingstuk hangt. De spiegels in de paskamers zijn uitgerust met vier verschillende lichtconfiguraties, waardoor klanten hun look kunnen bekijken voor de verschillende periodes van een dag, afhankelijk van het evenement waarvoor ze winkelen.

Meer nog, klanten kunnen kijken en kiezen tussen aanbevolen producten geselecteerd door Rebecca Minkoff dat samengaat met het item dat ze hebben gekozen om te passen, wat er vaak voor zorgt dat klanten meer producten meebrengen in de paskamer en mogelijks kopen. Als klanten de items willen herinneren dat ze hebben gepast, kunnen ze hun shopping beslissing opslaan door hun informatie in te vullen. Klanten kunnen gemakkelijk betalen met PayPal wanneer een gewenst item willen kopen.

AT&T Store Chicago

Strategisch doel: AT&T’s nieuwe technologie vertonen en het bedrijf positioneren als een levensverbeterend merk.

De flagshipstore van AT&T op de Michigan Avenue in Chicago is gevuld met innovatieve technologie; bijvoorbeeld: de auto die aangesloten is aan het internet kan gevraagd worden om gesprekken op hold te zetten en diagnostische gegevens over de auto en informatie over de rit aan gebruikers te tonen. De winkel verkoopt ook aanpasbare gsm-accessoires voor foto’s van gebruikers hun fotobibliotheken. Interactieve tentoonstellingen voorzien informatie over de geschiedenis van telefoontechnologie en door bij te houden welke bezoekers het meest interacteerden, kan AT&T de content van de tentoonstellingen constant aanpassen en verbeteren.

Tesco- Korea en het Verenigd Koninkrijk

Strategisch doel: Shoppen naar nietjes zo snel en gemakkelijk als mogelijk maken, levering op verzoek

Om hun doel van stijgende verkoop te behalen terwijl ze gelimiteerd investeren in vastgoed, heeft Tesco gekozen voor een geniale oplossing: 2-dimensionale winkels aanbieden in locaties met veel verkeer, zoals metro’s in Korea of luchthavens in het VK, zodat mensen kunnen winkelen met hun gsm’s, QR-codes van items te scannen en de levering te timen voor wanneer ze net thuiskomen achter hun werk (Korea) of terugkomen van een reis (VK).

Les Nouveaux Ateliers- Frankrijk & België

Strategisch doel: Klanten de best mogelijke fit voor hun op maat gemaakte kleren aan te bieden.

Les Nouveaux Ateliers is een kleine keten van boetieks in Frankrijk en België, waar mannen op maat gemaakte kostuums kunnen laten maken met de fit, stoffen en kleurcombinaties die ze willen. Het innovatieve in het proces is dat elke winkel een lichaamsscanner heeft, wat tot 200 verschillende, precieze metingen van hun lichaam maakt, met hogere nauwkeurigheid dan kleermakers, met als resultaat dat de fit zo exact is als het maar kan

Lees meer