Innovatieve Marketing als een drijvende kracht voor de auto-industrie: Tesla, een smartphone op wielen

Autoproducenten en technologische bedrijven zitten in een ratrace om veiligere en handigere smartphone-stijl interfaces in auto’s te brengen. Hoe zal deze race eindigen? Zullen ze slagen in de auto’s volledig te herprogrammeren door de Innovatieve Marketingstrategie te omarmen?

Tegenwoordig zijn auto’s veel meer gecomputeriseerd dan ze lijken. Al sinds eind jaren ’70 zijn automakers gebruik beginnen maken van geïntegreerde circuits om fundamentele motorfuncties te monitoren en controleren. Automatisatie is nog sterker versneld in de jaren ’80 als resultaat van opgelegde regulaties op brandstofefficiëntie en uitstoot van gassen, wat een nog betere motorcontrole vereiste. In 1982 bijvoorbeeld, begonnen computers in sommige automodellen de volledige controle van automatische transmissie te nemen. Anderzijds hebben moderne auto’s nu tussen de 50 en 100 computers en lopen ze miljoenen codes. Een intern netwerk, dat deze computers verbindt, zorgt ervoor dat mecaniciens of autoverkopers de gezondheid van een auto kunnen inschatten door een diagnoseaansluiting net onder het stuur gevestigd. Sommige automakers diagnosticeren problemen vanop afstand via een draadloze link, en het is mogelijk een gadget in uw diagnostica-aansluiting in te pluggen om motorproblemen of rijgewoonten bij te houden via een smartphone app.

Tesla Motors heeft waarschijnlijk ’s werelds meest geautomatiseerde consumentenwagen ooit ontworpen. De model S, de elektrische sedan die uitkwam in 2012, heeft een 17-inch touchscreen display, een 3G cellulaire connectie en zelfs een webbrowser. Het touchscreen toont entertainment applicaties, een map met dichtbije oplaadstations en details over de status van de autobatterij. Maar het kan ook allerhande voertuiginstellingen aanpassen, inclusief die die de vering beheren en de acceleratiemodus van “normal” tot “sport” of van “sport” tot “insane”.

Om de paar maanden ontvangen Tesla-eigenaars een software update dat nieuwe functies aan hun wagen toevoegt. Sinds de Model S is uitgebracht, zijn er onder andere meer gedetailleerde mappen, betere acceleratie, een bergop-start modus dat zorgt dat de auto niet meer naar achter rolt en een blinde-hoek-waarschuwing voor auto’s met de juiste sensors toegevoegd. Tesla’s CEO, Elon Musk, heeft aangekondigd dat er deze zomer een software patch zal uitgebracht worden dat geautomatiseerd snelweg-rijden zal toevoegen aan modellen die hiertoe uitgerust zijn.

Tot het einde van 2013 kreeg het bedrijf te maken met een veiligheidsprobleem wanneer meerdere Model S-wagens in brand schoten nadat ze over puin hadden gereden waardoor hun accu’s waren gebroken. Tesla ingenieurs geloofden dat dit uitzonderlijke gevallen waren, en wisten dat dit betekende dat de vering van elke Model S in omloop zou moeten verhoogd worden. In plaats van alle eigenaars te verzoeken hun wagen bij mecaniciens te brengen, bracht Tesla een patch uit via luchtgolven wat ervoor zorgde dat de vering van de Model S hoger zou zijn bij hogere snelheden, hierdoor verkleinden ze de kans op verdere accidenten aanzienlijk.

Lees meer