Influencer Marketing: de jacht is geopend

Influencer Marketing: de jacht is geopend

Het is praktisch onmogelijk de dag van vandaag om een innovatief marketingplan op te stellen zonder daarbij stil te staan bij Influencer Marketing. Het doel van elk agentschap is om influencers te bereiken aangezien zij een grotere rol spelen in het besluitvormingsproces.

De uitdaging die hierbij komt kijken is het vinden van de juiste manier om het te doen. Hoe zoek en identificeer je een echte influencer? Hoe bereik je hem en hoe onderscheid je je van andere influencer-jagers?

Al neigen veel merken dezelfde ruwe aanpak te nemen op vlak van Influencer Marketing zoals ze doen bij mainstream media, zijn de resultaten niet overtuigend.

Veel influencers ontvangen e-mails die slecht gericht zijn, weinig nieuws bevatten en irrelevant zijn voor wat deze influencers zouden beheersen en representeren. Het andere probleem is dat deze e-mails gewoonlijk arriveren in een onpersoonlijk persbericht met “voor onmiddellijke bekendmaking” toegevoegd bovenaan. Een recente opmerking was geadresseerd aan “Beste <voornaam> <familienaam>” omdat hun e-mail verzendlijst niet werkte.

Het is een vaakvoorkomend probleem dat influencer marketing beschouwd wordt als het gewoonlijke marketing, alleen scherper gericht. Als uw boodschap mediocre is vanaf het begin, dan gaat het gewoonweg niet verspreid worden, het maakt niet hoe luid u het schreeuwt of hoeveel mensen u op uw roeplijst hebt gezet. Het maakt niet uit of ze invloedrijk zijn of niet.

Een goed voorbeeld van een opgezet Influencer Marketingprogramma is de Stormhoek wijnmakerij ‘100 Blogging Dinners in 100 Days’, ontworpen door Hugh MacLeod. De wijnmakerij prijst dit programma lof voor het verdubbelen van hun verkopen in 12 maanden. Ze stuurden een gratis pre-release fles wijn naar elke blogger die geïnteresseerd was (zonder hen te verplichten hierover te schrijven), samen met een groot manifest over wijn en blogging. Het schreeuwde niet. Het startte een interessante conversatie en sprak tegen bloggers zoals mensen, niet als perscontactpersonen of directe marketingagenten.

Ik hou van deze quote van Hugh na het event: “Blogging als een marketingtool is gemakkelijker wanneer je het beschouwt als een chemische katalysator, niet als een hamer en een nagel.” De “chemische katalysator” is ook een goede beschrijving van influencer marketing in het algemeen.

Lees meer