’s Werelds meest invloedrijke CMO’s volgens Forbes

De uitdaging voor elke marketeer tegenwoordig is om te communiceren in een zeer luide wereld. Ze zijn afhankelijk van hoe duidelijk en ruim ze hun merkboodschappen kunnen verdelen – maar wie zijn de CMO’s die het best presteren inzake Influencer Marketing?

Het Derde Jaarverslag van Forbes & de CMO Influence Studie van Appinions kunnen deze vraag zeker beantwoorden. Het omvat de meest invloedrijke CMO’s in de wereld op basis van een analyse die Appinions heeft uitgevoerd over de top marketing leidinggevende bij leidende bedrijven van de Forbes 2000 Largest Companies List.

Voor het derde jaar op rij is Apple’s Phil Schiller bekroond als de meest invloedrijke CMO in de wereld, gevolgd door David Lauren, EVP Advertising, Marketing en Communications bij Ralph Lauren, Tim Mahoney, Global CMO-Chevy bij General Motors, Jim Farley.- Ford, John Frascotti – Hasbro, Kristin Lemkau – JPMorgan Chase, Trevor Edwards – Nike, Beth Comstock – General Electric, Seth Farbman – Gap, en Alain Visser – Volvo.

Mr. Schiller’s enorme overwinning is een eerbetoon aan zowel de brede media interest in Apple Computer maar het feit dat Mr. Schiller’s naam en meningen constant in de pers worden gepubliceerd. Mr. Schiller was een van slechts 8 CMO’s in de top 50 die meer dan 2 keer per week invloedrijke meningen en reacties registreerde gedurende de duur van de studie. Hierbij zaten CMO’s van 1 privaat bedrijf en andere van 4 verschillende ‘jaarlijkse inkomsten’ niveaus. Eigenlijk blijkt dat er geen duidelijke correlatie tussen omzet en ranking was. Het schijnt meer te doen te hebben met de publieke rol en marketingstrategie van de CMO’s zelf. In tegendeel, de onderste helft van de top 50 CMO’s registreerde slechts 3 of minder invloedrijke meningen.

De studie houdt rekening met de marketeers met de meeste anciënniteit in elk bedrijf. Invloed is gerangschikt door het extraheren van meningen, quotes en andere reacties van honderden miljoenen artikelen van nieuws-, blog-, en sociale mediabronnen. Branchetrends komen ook voor in de resultaten, waarbij CMO’s in de auto-industrie (9 CMO’s) het meest frequent voorkomen in de top 50, gevolgd door dranken- en voedingsmiddelenindustrie (7), technologie (6), kleding (4) en financiële diensten (4). Op vlak van geslacht was er 32% van de top 50 CMO’s vrouwelijk, maar vergaarden ze slechts 21% van totale invloed op vlak van scores.

Lees meer