Innovatieve marketing: de vier disruptieve krachten van een globale economie

Innovatieve marketing: de vier disruptieve krachten van een globale economie

Tijdens de Industriële Revolutie eind 18de en begin 19de eeuw, bracht een nieuw dynamisme dramatische veranderingen voor de globale economie met zich mee. Vandaag ondervindt de wereld een intensere evolutie door de samenvloeiing van vier fundamentele disruptieve krachten. Vergeleken met de Industriële Revolutie, wordt er geschat dat deze transitie 10 keer sneller gebeurt en 300 keer groter, dus 3.000 keer de impact.

1. Tijdperk van verstedelijking

De eerste trend is de verschuiving van de economische activiteit en dynamisme naar opkomende markten zoals China en naar steden in die markten. Deze groeiende markten ondergaan gelijktijdig industriële en stedelijke revoluties, waardoor het centrum van de wereldeconomie verschuift naar het Oosten en het Zuiden tegen een snelheid die nooit eerder is gezien. In 2000 was 95% van de Fortune Global 500- ’s werelds grootste internationale bedrijven waaronder Airbus, IBM, Nestlé, Shell en The Coca-Cola Company, om er een paar te noemen- gevestigd in ontwikkelde landen. Tegen 2025 zal China de thuisbasis zijn van meer grote bedrijven dan de Verenigde Staten en Europa. Er wordt geschat dat bijna de helft van ’s werelds grootste bedrijven- gedefinieerd als die met een omzet groter dan $1 miljard of meer- in groeiende markten zullen zijn.

2. Technologische verandering in beweging

De tweede verstorende kracht is de versnelling in de omvang, schaal en economische impact van technologie. Technologie is altijd een grote kracht geweest en Innovatieve Marketing is het bewijs. Het duurde meer dan 50 jaar na de uitvinding van de telefoon eer de helft van de Amerikaanse bevolking er één thuis hadden. Het duurde 38 jaar voor de radio om 50 miljoen luisteraars te lokken. Maar Facebook trok 6 miljoen gebruikers aan in haar eerste jaar en dat nummer nam 100 keer toe over de volgende 5 jaren. In 2009, twee jaar na de iPhone’s lancering, hadden ontwikkelaars ongeveer 150.000 applicaties ontwikkeld. Tegen 2014 was dit 1,2 miljoen en hadden gebruikers meer dan 75 miljard apps gedownload in totaal, meer dan 10 voor elke persoon op de planeet. Zo snel als innovatie is vermenigvuldigd en verspreid over de laatste jaren, lijkt het waarschijnlijk om te veranderen en groeien tegen een exponentieel ratio groter dan de menselijke intuïtie kan anticiperen.

3. Antwoord op de uitdagingen van een vergrijzende wereld

Het is een feit dat de menselijke bevolking ouder aan het worden is. Vruchtbaarheid is aan het achteruitgaan en de wereldpopulatie is drastisch aan het vergrijzen. Hoewel vergrijzing al voor een tijdje evident was in ontwikkelde landen -Japan en Rusland zagen hun populaties achteruitgaan over de laatste jaren- is het demografisch tekort nu aan het verspreiden tot China en zal het binnenkort Latijns-Amerika bereiken. Voor de eerste keer in de menselijke geschiedenis, kan vergrijzing betekenen dat de wereldbevolking op een plateau komt in het grotendeel van de wereld. Maar tegen 2013 leefde ongeveer 60% van de wereldbevolking in landen waar de vruchtbaarheidsgraad lager waren dan het vervangingspercentage. De Europese Commissie verwacht dat tegen 2060 de bevolking van Duitsland met één vijfde zal krimpen en dat de actieve bevolking zal dalen van 54 miljoen in 2010 naar 36 miljoen in 2060, een niveau dat lager is dan de voorspelling in Frankrijk.

4. Betere wereldwijde connecties

De laatste verstorende kracht is de graad waarin de wereld meer verbonden is door handel en door verplaatsingen in kapitaal, mensen en informatie (data en communicatie)- wat gekend is als “stromen”. Handel en financiën zijn reeds lang onderdeel van het globalisatieverhaal, maar in recente decennia was er een significante verschuiving. In plaats van een reeks connecties tussen belangrijke handelsplaatsen in Europa en Noord-Amerika, is het globale handelssysteem uitgebreid tot een complex, ingewikkeld, uitgestrekt web. Azië is ’s werelds grootste handelsregio aan het worden. Het handelsvolume tussen China en Afrika steeg van $9 miljard in 2000 tot $211 miljard in 2012. Globale kapitaalstromen groeiden 25 keer tussen 1980 en 2007. Meer dan één miljard mensen zijn over grenzen gegaan in 2009, meer dan 5 keer het aantal van 1980. Deze types van connecties pauzeerden allemaal tijdens de globale recessie van 2008 en zijn maar lichtjes hersteld sindsdien.

Er is een dringende nood, maar ook al zijn we traag om ons aan te passen aan verandering, is er een sterke menselijke neiging om de toekomst er beter te doen uitzien dan het recente verleden. We moeten onze veronderstellingen over de wereld waarin we leven herbekijken. Een eenduidig perspectief krijgen van hoe we moeten onderhandelen over het veranderende landschap zal ons zeker helpen om ons voor te bereiden op succes.

Lees meer